Brad în trend – Deveniri

Bradul artificial sau… când surogatul înlocuiește originalul

Primii brazi artificiali au fost realizați din pene de gâscă vopsite în verde, atașate unei structuri din lemn ce imita aspectul bradului natural. Aceștia au apărut în Germania în secolul al XIX-lea, printr-o încercare de a împiedica defrișarea pădurilor și au început să fie comercializați în America din anul 1913 (de Sears, Roebuck, and Company).

 Fantezie de iarnă cu brazi din pene. Imaginea aparține store.busybeephilly.com

Primii brazi artificiali tip perie au fost creați în America de compania Addis Brush în 1930. Aceasta a folosit aceeași tehnologie pe care o utiliza pentru obținerea periilor de toaletă.

Primii pomi artificiali de Crăciun, într-o altă culoare decât cea naturală (verde), au fost cei metalici, introduși în jurul anului 1958 și deveniți populari în decursul anilor 1960. Aceștia erau realizați din aluminiu, prevăzuți cu tije metalice și schelet central din lemn sau aluminiu. Pomii în compoziția cărora intra hârtia cretată și aluminiu erau extrem de inflamabili.  Au apărut apoi brazii de tip beteală, tratați ignifug, pentru a reduce sau chiar anihila riscul de incendiu.

În SUA, anii 1970 au fost marcați de nostalgia epocii victoriene, când s-a pus accent pe exuberanța, prețiozitatea decorului (ornamente din sticlă, beteală din argint, ornamente din folii presate Dresden). Unele companii s-au specializat pe replicarea antichităților. În anii 1980 a apărut moda de a înzăpezi pomii de Crăciun, folosind spray-uri albe cu textură pufoasă.

Gold Dresden Foil Christmas Bells ~ 4

Clopoței din folie aurie Dresden. Sursa imaginii: vintage-ornaments.com

După anii 1990, mulți brazi artificiali vin cu lumini pre-instalate, cu instalații de nins (fulgii sunt de fapt bobițe de polistiren) și alte invenții care mai de care mai ingenioase.

Dacă doriți informații tehnice detaliate despre evoluția acestui produs – simbol, găsiți pe Google Patents o sumedenie de brevete legate de bradul artificial: de la recentul brad invertibil (patent BA Schooley 2012), până la bradul lui Arthur H. Zahl (brevetat în 1903).

Lupta coloșilor

De la apariția lor, brazii artificiali au câștigat popularitate poate și datorită posibilității de refolosire a acestora timp de mai mulți ani. Nu e de mirare că statisticile arată predominanța acestora în casele creștinilor. De exemplu, în anul 2010 în Marea Britanie proporțiile erau de 66.6 % pentru brazii artificiali și 33.4 % pentru cei naturali, iar în SUA 58 % pentru artificiali și 42 % pentru  naturali.

Pe plan simbolic și strategic între comercializanții celor două tipuri de brad se duce o bătălie acerbă. Iată elementul vizual de tip infografic al campaniei De ce să cumperi un brad natural?. Am ales spre exemplificare acest infografic pentru că este simplu, de impact, ușor ironic și extrem de sugestiv. Lupta este dusă pe trei paliere: cel simbolic (brad = simbol al Crăciunului; mirosul de brad = mirosul sărbătorilor), cel ecologic (este evident) și cel economic (cumperi brad natural și sprijini economia britanică).

Sursa infograficului: www.prlog.org

Și alte companii fac apel la elemente tradiționale (costumul scoțian stilizat, cu excepția căciuliței de Moș Crăciun), precum această reclamă la bradul Nordmann, care are marea calitate de a nu-și pierde acele, oricât de uscat ar fi.

Sursa imaginii: pinesandneedles.com

Un altfel de brad

Bradul – obiect de artă: E cu atât mai bine dacă este făcut chiar de voi, bineînțeles ajutați de specialiști. Nu contează nici materialul suport, nici tehnica de realizare… importantă este implicarea dumneavoastră în realizarea unui produs ce produce emoție.  În Boston, de exemplu, Diablo Glass School organizează în apropierea sărbătorilor ateliere de sticlărie având ca finalitate o adevărată operă de artă, folosind millefiori și zanfirico pre-fabricate. Desfășurat într-o singură zi, destul de piperat ca preț (raportat la veniturile din România), atelierul propune o experiență irepetabilă, individuală sau în familie.

Sursa imaginii: diabloglassschool.com

Bradul – excentric poate prezenta o varietate de forme, culori, materiale sau utilizări. Poate fi realizat acasă cu mânuțele noastre sau comandat pe bani mulți designerilor, artiștilor de orice fel. Practic, aici intervine imaginația și/sau puterea de cumpărare a celui ce-și dorește decorarea interiorului de sărbători într-un anumit trend (de la rustic, retro până la modern și futurist). În cele ce urmează vă voi arăta două exemple: brăduțul din mărgele și PossibiliTree.

Copăceii din imagine au fost realizați din conuri din plastic de diferite dimensiuni pe care s-au aplicat ghirlande din mărgeluțe, pictate sau lăcuite apoi pentru luciu.

Sursa imaginii: Better Homes and Gardens, Best Christmas Ideas, John Wiley and Sons, Inc

PossibiliTree este un brad scheletic inventat de Richard Babcock, arhitect de mobilier. Există în două variante: brăduțul de masă (din nuc, arțar sau cireș New England) și bradul suspendat (din cireș sau nuc), cel din urmă fiind premiat în 2002 la concursul american Hammacher Schlemmer Search for Invention®.

Sursa imaginii: possibilitree.com

Bradul – dar: În final, poți transforma pomul de Crăciun, într-un veritabil cadouț. Eco, proapăt, chic. Semnificația este clară, decurgând din simbolistica bradului:  sănătate, vitalitate, prospețime. E adevărat că nu va fi apreciat de cei ce se așteaptă la cadouri lucitoare.

Little Christmas Tree (Norway Spruce)

Strategia și imaginile aparțin thelittlechristmastreecompany.co.uk

Dacă doriți să aflați mai multe despre obiceiul împodobirii bradului de Crăciun, natural sau artificial:

Better Homes and Gardens, Best Christmas IdeasJohn Wiley and Sons, Inc, 2009 – poate fi găsită în această librărie on-line.

Bruce David Forbes, Christmas: A Candid History,  University of California Press, 2008 – poate fi găsită în această librărie on-line.

James Hewitt, The Christmas Tree, Lulu Distribution, 2007 – poate fi găsită în această librărie on-line.

J. John, A Christmas Compendium, Continuum International Publishing Group Ltd, 2006 – poate fi găsită în această librărie on-line.

Ne vedem la următoarea postare. Nu uita… împodobește-ți bra(n)d-ul, urmând sau nu trend-ul.