Cele mai în vogă doodle-uri din 2012

Spiritul timpurilor pe anul 2012

Încă din 2001 Google prezintă public la începutul lunii decembrie celebrul Zeitgeist (cuvânt cu etimologie germană, rezultat din compunerea termenilor Zeit (timp) și Geist (spirit), semnificând climatul general, intelectual, moral, cultural al unei perioade de timp). Această statistică anuală prezintă, pe categorii, ceea ce a captat atenția internauților în urma centralizării căutărilor / interogărilor din motorul de căutare Google. Evident că aceste căutări sunt condiționate de evenimentele de mare impact emoțional, planificate sau nu, cu protagonişti celebri sau dimpotrivă.

La nivel global, clasamentul tendinţelor de căutare din 2012 este următorul: uraganul Sandy, fotografiile topless cu Kate Middleton, Jocurile Olimpice, dezbaterea SOPA (Stop Online Piracy Act – legea împotriva pirateriei online), naufragiul navei de croazieră Costa Concordia, dezbaterile prezidenţiale din SUA, saltul din stratosferă al lui Felix Baumgartner, scandalul de la Penn State (abuz sexual asupra minorilor), împuşcarea lui Trayvon Martin şi Pussy Riot (trupa punk-rock feminină din Rusia).

Let’s Doodle

În Zeitgeist, la  nivelul Statelor Unite ale Americii,  apare şi topul Doodle-urilor realizate de Google.

Doodle-ul (în traducere mâzgălitură) este rezultatul unei acţiuni grafice libere, mai mult sau mai puţin automatică. Doodle-uri stereotipice se pot găsi pe marginile sau la finalul caietelor / cărţilor elevilor din lumea întreagă, realizate în timpul orelor. Nimeni cu mâzgăleşte ceva în pauze!

Termenul este menţionat pentru prima dată la începutul secolului al XVII-lea, semnificând naiv. Provine din germana de jos din termenii DudeltopfDudeldopp (naiv, prostănac, tont). Semnificația actuală datează din anii 1930. (conform Oxford English Dictionary, accesat online pe 24 decembrie 2012).

În viziunea Google, doodle-ul este o particularizare creativă a logo-ului, cu diverse ocazii (evenimente, sărbători, aniversări). Conceptul a fost aplicat încă din anul 1998, cu ocazia festivalului Burning Man din deșertul Black Rock, Nevada (începe în ultima zi de luni din August și se termină în prima zi de luni din Septembrie).

Evoluția doodle-urilor a generat forme interactive, unele dintre acestea fiind intrumente de realizare a unor piese de artă personală, „expuse” apoi pe youtube sau în rețelele de socializare. Un astfel de exemplu este doodle-ul realizat cu ocazia celebrării lui Robert Moog – inventatorul sintetizatorului electronic omonim. Utilizatorii au avut ocazia să creeze melodii, să-și exerseze talentul sau să experimenteze. Multe astfel de creații se găsesc pe youtube. Nu e de mirare că acest doodle este pe locul 2 în acest top.

1. Doodle-ul dedicat fotbalului, cu ocazia Finalei Mici din cadrul Jocurilor Olimpice –  10 august

2. Doodle-ul cu ocazia împlinirii a 78 de ani de la nașterea lui Robert Moog, inventatorul sintetizatorului electronic  – 23 mai

3. Doodle-ul cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la nașterea lui Alan Turing, inventatorul mașinii Turing – 23 iunie

4. Doodle-ul de Halloween  – 31 octombrie

5. Doodle-ul dedicat împlinirii a 107 ani de la apariția benzii desenate Little Nemo in Slumberland – 15 octombrie

6. Doodle-ul cu ocazia împlinirii a 132 de ani de la nașterea lui Gideon Sundback, inventatorul fermoarului – 24 aprilie

7. Doodle-ul de Valentine’s Day  – 14 februarie

8. Doodle-ul dedicat tirului cu arcul, cu ocazia Semifinalelor/Finalei pe echipă – masculin, din cadrul Jocurilor Olimpice  – 28 iulie

9. Doodle-ul cu ocazia Zilei Tatălui – 17 iunie (apar variații de la țară la țară în ceea ce privește data de celebrare)

10. Doodle-ul cu ocazia împlinirii a 166 de ani de la nașterea lui Peter Carl Fabergé, creatorul celebrelor ouă – bijuterii – 30 mai

Se observă că cele mai populare doodle-uri au fost legate de manifestări sportive prestigiose (Jocurile Olimpice), de aniversarea unor inventatori / creatori sau apariții editoriale, de sărbători cu grad ridicat de popularitate la nivel global, religioase sau nu. Au contat de asemenea și atractivitatea doodle-ului, gradul de interactivitate, aspectele ludice. Doodle-urile din top sunt dinamice, distractive și ușor deductibile, adică sunt centrate pe eveniment, literele GOOGLE sunt inteligent introduse în context.

În afara topului (global), dar importante pentru noi

În cadrul concursului Doodle 4 Google Romania s-a ales doodle-ul dedicat Zilei Naționale. Câștigătoarea acestei ediții a fost Iasmina Maria Răceanu din Suceava. Viziunea Iasminei este următoarea: România mea este o țară verde cu munți și văi, dealuri și câmpii, colorată de obiceiuri frumoase ce trebuie păstrate, înnobilată de artiști și sportivi ce i-au înălțat numele la cer. România mea merită iubită! Poate că va trebui să vorbim în amănunt despre ideile participante la această competiție. Pentru că merită!
Deorece luna decembrie nu reușește săraca să se încadreze de cele mai multe ori în statistici, nici doodle-urile din această perioadă nu au o soartă mai bună.
Astăzi, în Ajun de Crăciun, Google vă urează Sărbători fericite! printr-un doodle de sărbătoare, care nu se va regăsi în vreun clasament. Dar e în ton cu vremurile, așa că nu mă îndur să-l las deoparte.
Enhanced by Zemanta